وبلاگ شخصی کیمیا احمدی - خبرنگار اقتصادی

بهار بورس در زمستان 94

چهارشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۰۱:۰۹ ب.ظ
آخرین ماه زمستان هم در حالی به نیمه خود نزدیک می شود که آمارها از کسب بازدهی نزدیک حدود 30 درصدی از آغاز فصل زمستان حکایت دارد تا این فصل سرد به بهار بورس بدل شود.

به گزارش بورس نیوز، بدین ترتیب با وجود آنکه کوچ سرمایه گذاران را تا پاییز سال جاری از تالار شیشه ای شاهد بودیم، با وقوع تحولات سیاسی و اجرایی شدن برجام و انتظار برای بهبود شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، بورس جان دوباره ای گرفت تا ورق به نفع سرمایه گذاران بورسی که دو سالی تلخی سرمایه گذاری در بورس را چشیده بودند، برگردد.

بدین ترتیب با نگاهی به آمارهای موجود از بازار سهام به وضوح می توان مشاهده کرد که بازار سهام از ابتدای دی ماه روی خوش خود را به بورس بازان نشان داد تا به مدد رشد قیمت ها به طور متوسط بازدهی حدود 30 درصدی از سهام شرکت ها محقق گردد.

در این مدت شاخص کل بورس توانست با فتح چند کانال از دست رفته طی دو سال گذشته، از ابتدای دی ماه امسال سیر صعودی خود را از مدار 61 هزار واحدی آغاز کند و تا کانال 78 هزار واحدی اوج گیرد تا با این جهش حدود 17 هزار واحد افزایش را تجربه کند که با این روند، بازدهی نماگر مذکور به حدود 28 درصد می رسد.

بهار بورس در زمستان 94

در بررسی بازدهی قیمت سهام در این بازه زمانی نیز می توان به آمار جالبی دست یافت؛ بطوریکه 28 نماد بازدهی بالای 100 درصد محقق کرده اند تا در روزهای پایانی سال 94 جوانه های امید دوباره در دل سرمایه گذاران بارور شود که فهرست آنها را می توان در جدول ذیل مشاهده کرد.

بهار بورس در زمستان 94بهار بورس در زمستان 94بهار بورس در زمستان 94

بطوریکه می توان گفت در میان این 28 سهم، شش سهم با تحقق بازدهی بالای 200 درصد به عنوان شگفتی سازان بازار سهام در فصل زمستان برای سهامدارانشان بهاری سبز به ارمغان آوردند که سهام "ورنا" در جایگاه نخست توانسته بیش از 255 درصد بازدهی مثبت را محقق کند که بالاترین میزان بازدهی در بازار سهام محسوب می شود.

بهار بورس در زمستان 94

همچنین آمارها نشان از آن دارد که از ابتدای فصل زمستان سال جاری تاکنون در مجموع 449 سهم بازدهی مثبت محقق کرده اند و در مقابل تنها 75 سهم با کسب بازدهی منفی به سهامدارانشان زیان رساندند که جلودار آنها شرکت نورد و لوله اهواز بوده که از ابتدای دی ماه تا بدین جای کار نزدیک به 38 درصد زیان را به سرمایه سهامدارانش وارد آورده است.

بهار بورس در زمستان 94

و اما در میان صنایع بورسی و فرابورسی، آمارها حاکی از آن است که صنعت خرده فروشی به طور متوسط بازدهی مثبت بیش از 70 درصدی را کسب کرده تا جایگاه نخست پربازده ترین صنعت را به دست آورد؛ در مقابل اما صنعت محصولات چرمی تنها صنعتی است که در این روزهای بهاری روندی منفی را در پیش گرفته تا با تحقق حدود شش درصد بازدهی منفی همچنان در فصل زمستان به سر ببرد. 

این گزارش می افزاید، جدول ذیل نیز روند نوسانات شاخص ها و نماگر های بازار سهام در برخی صنایع و گروه ها را نشان می دهد که حاوی آماری از شاخص های مختلف با بیشترین درصد نوسان مثبت است. 

بهار بورس در زمستان 94

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۰۱:۰۹ ب.ظ
  • کیمیا احمدی

نظرات  (۱)

سلام وبلاگ خیلی قشنگی دارید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی